ID Logistics o największych wyzwaniach rynku dedykowanej logistyki kontraktowej

Co dziś jest największym wyzwaniem dla operatorów logistycznych specjalizujących się w dedykowanej logistyce kontraktowej? Komentarz Sylwii Dunn, business development director, ID Logistics Polska.

Rynek pracy
Operator logistyczny specjalizujący się w dedykowanych rozwiązaniach logistycznych, przede wszystkim musi być przygotowany na utrzymującą się od dłuższego czasu dużą rotację pracowników magazynowych, a w niektórych rejonach kraju nawet ich brak. Naszą odpowiedzią jest proaktywna polityka HR, ukierunkowana na pozyskanie i utrzymanie zasobów ludzkich. Obsługując wymagających klientów, jakimi z pewnością są sieci handlowe czy koncerny FMCG, wiemy jak ważne jest to, aby każda operacja logistyczna była wykonana starannie przez specjalistów, którzy dobrze znają specyfikę ich obsługi. Taką jakość można osiągnąć dążąc do maksymalizacji udziału w zatrudnieniu stałych i długoletnich pracowników, którzy oprócz dobrego wynagrodzenia i opieki socjalnej, będą mieć zagwarantowany odpowiedni komfort pracy. W obszarze poprawy ergonomii i warunków pracy często wykorzystujemy innowacyjne rozwiązania. Magazyny ID Logistics wyposażone są w np. wideo rejestratory procesu kompletacji produktów tzw. mobilaizery połączone z systemem „put to light”, antykolizyjne oświetlenia na skrzyżowaniach dróg wewnętrznych, mobilne foliarki, systemy składowania pustych palet czy przyjazne, szczególnie dla osób nie znających języka polskiego, systemy voice picking „TechSpeechPro”, umożliwiające komunikację w różnych językach. Jak wynika z naszych obserwacji, dbałość o komfort pracy zatrudnionych osób przez wdrażanie innowacyjnych rozwiązań bezpośrednio przekłada się na niższy procent rotacji kadry. To z kolei wpływa korzystnie nie tylko na koszty, ale przede wszystkim na zadowolenie klientów z jakości obsługi. Teraz pracujemy nad nowymi możliwościami poprawy warunków pracy. Mimo trudnego rynku, to podejście pozwala nam utrzymać wysokie standardy zatrudnienia oraz opinię dobrego pracodawcy i rzetelnego operatora logistycznego na polskim rynku.


Kompleksowość obsługi
Kolejnym wyzwaniem jest przygotowanie dedykowanych rozwiązań dla klientów, które w inny niż dotychczas sposób odnoszą się do pojęcia ‘kompleksowość obsługi’. Mam tu na myśli głównie obsługę e-commerce. W 2018 oraz pierwszym kwartale tego roku praktycznie każdy nasz klient z branży retail i FMCG miał w planach wprowadzenie obsługi e-commerce dla swoich finalnych odbiorców. Od 2-3 lat, na rynkach Europy Zachodniej, we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Polsce, obserwujemy też nowy trend, związany z rozwojem handlu elektronicznego i sieci sklepów tzw. convenience. Oprócz dużych, wyspecjalizowanych centrów dystrybucyjnych, klienci coraz częściej zainteresowani są uruchamianiem mniejszych, ale za to wielofunkcyjnych magazynów, gdzie składowane są różne artykuły, od suchych po mrożone. Zlokalizowane bliżej centrów miast zapewniają krótszy czas zaopatrzenia sklepów w cały asortyment. Zapewnienie wielokanałowej obsługi dostaw produktów staje więc warunkiem dominującym we wszystkich naszych nowych projektach. Spełnienie tych wymagań, w połączeniu z zaletami rozwiązań dedykowanych jak holistyczne zarządzanie procesami w magazynie, transparentność kosztów sprzyjająca prognozowaniu elementów pochodnych czy idealne położenie centrum dystrybucyjnego dostosowane do sieci dostaw, lokalizacji produkcyjnej i całego łańcucha dostaw klientów, znacznie wpływa na wzrost liczby pozyskiwanych kontraktów.

Innowacje
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się projekty typu ‘in-house logistics’ w lokalizacjach magazynowych i przyprodukcyjnych klientów. Częściowo wynika to ze zmiany strategii klientów, także z coraz większych problemów z dostępnością pracowników czy chęcią oddania obsługi w ręce profesjonalistów. Przy ich realizacji często przejmujemy część lub cały zespół pracowników klienta, jednocześnie optymalizując procesy. To często generuje oszczędności w kosztach osobowych. Dzięki wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w ramach ‘in-house logistics’ i wypracowanym oszczędnościom wzrasta nasza konkurencyjność, co sprzyja długoletniej współpracy. Oczywiście przejęcie operacji może odbywać się też bez implementacji zmian procesowych. Wówczas istotne znaczenie ma dostosowanie procesów logistycznych do standardów i norm obowiązujących obecnie w magazynie klienta. Często korzystamy też z jego systemów informatycznych, na ściśle określonych zasadach.

Rozwój powierzchni magazynowych
Dalszemu rozwojowi logistyki kontraktowej w Polsce i Europie sprzyja, utrzymująca się od kilku lat, tendencja wzrostowa na rynku powierzchni magazynowych. Planując kolejne projekty jesteśmy w stanie zaproponować klientom optymalne lokalizacje dla rozwiązań dedykowanych, dzięki czemu utrzymujemy przewagę konkurencyjną. Dziś jest to jeden z kluczowych elementów wyboru partnera logistycznego. Z raportu z ostatniego kwartału 2018 roku Jones Lang LaSalle wynika, iż na rynku polskim obecnie jest w budowie 1 900 500 mkw. powierzchni magazynowych ogółem, z czego ponad 63,8 proc. czyli 1 213 000 mkw. stanowią powierzchnie już objęte umową tzw. przednajmu, pozostałe 36,2 proc. czyli 687 500 mkw. stanowią powierzchnie jeszcze niezakontraktowane. Na rynku mamy obecnie do czynienia z najniższym od dawna poziomem pustostanów. Zgodnie ze statystykami jest to około 5 proc. powierzchni, w porównaniu z 10 proc. w 2017 roku. Obecnie buduje się spekulacyjnie około 36 proc. powierzchni, a podaż pustostanów nadal spada, co oznacza ogromne zainteresowaniem wynajmem. Udział samych operatorów logistycznych w całym rynku nieruchomości magazynowych wynosi około 40 proc. (w 2018 roku wynajmowali oni łącznie 1 422 000 mkw. magazynów w Polsce), a tendencja jest wciąż wzrostowa. Najwyższe pozycje zajmuje centralna Polska i Mazowsze, okolice Poznania oraz Górny i Dolny Śląsk. Biorąc pod uwagę dostępność i zainteresowanie powierzchniami magazynowymi w Europie, ponad 52 proc. udziału w całkowitym rynku tzw. wynajmu netto należą do Niemiec, Holandii i Polski. Tuż za tą czołówką podążają w Europie takie kraje jak Hiszpania oraz Rosja.

***
Sylwia Dunn, business development director, ID Logistics Polska
Sylwia Dunn jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Podyplomowego Wydziału Handlu Zagranicznego na tej samej uczelni. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe zdobyte podczas pracy na stanowiskach menedżerskich w międzynarodowych korporacjach z branży FMCG i logistycznej, gdzie odpowiadała za sprzedaż, marketing oraz zarządzanie z ukierunkowaniem na strategiczny rozwój biznesu. Do zadań Sylwii Dunn należało zarządzanie strukturami działów sprzedaży, tworzenie ich od podstaw oraz restrukturyzacja. Pracując w branży FMCG stała na czele zespołów wprowadzających nowe produkty na rynek. Ma duże doświadczenie w przygotowaniu strategii rozwoju biznesu, jako dyrektor sprzedaży odpowiadała także za międzynarodową ekspansję firm na poziomie danego regionu Europy. Sylwia Dunn do zespołu ID Logistics dołączyła w 2018 roku, obejmując stanowisko business development director. Do jej zadań należy zarządzanie działem sprzedaży i marketingu ze szczególną koncentracją na pozyskiwanie nowych projektów logistycznych na rynku polskim.
***
ID Logistics na świecie
ID Logistics jest międzynarodową grupą specjalizującą się w logistyce kontraktowej, z przychodami na poziomie 1,410 mld EUR w 2018 roku. Siedziba główna firmy mieści się w Orgon we Francji. ID Logistics ma ponad 300 lokalizacji w 18 krajach, w tym 5,7 mln m2  powierzchni magazynowych obsługiwanych w Europie, Ameryce Południowej, Azji i Afryce. Firma zatrudnia 20 tys. pracowników. Z portfolio klientów reprezentujacych branże handlu detalicznego, przemysłu, detail picking, healthcare i e-commerce, ID Logistics wyróżnia się ofertą o wysokim poziomie technologicznym i podejściem opartym na zrównoważonym rozwoju. Akcje ID Logistics są notowane na rynku regulowanym NYSE Euronext w Paryżu, Compartment B (ISIN Code: FR0010929125, Ticker: IDL). Grupa jest zarządzana przez Erica Hemara. Więcej informacji na: www.id-logistics.com

ID Logistics Polska
ID Logistics Polska jest częścią międzynarodowej Grupy ID Logistics i wiodącym operatorem w dedykowanej logistyce kontraktowej dla branży retail (tradycyjne i specjalistyczne sieci handlowe), odzieżowej, kosmetycznej, dóbr luksusowych, FMCG i e-commerce. Zapewnia klientom pełne wsparcie w efektywnym zarządzaniu w ramach łańcucha dostaw. ID Logistics obsługuje klientów w 9 centrach logistycznych o łącznej powierzchni magazynowej ok. 200 tys. m², posiada też 1 oddział transportowy. Obecnie firma zatrudnia około 1.700 osób. Siedziba główna mieści się w Katowicach. Dyrektorem Generalnym ID Logistics Polska jest Yann Belgy. Więcej informacji na: www.id-logistics.com/pl

KontaktPolub nas na FacebookuSklepy firmDodaj ogłoszenieWyszukiwarka firm