5 najpopularniejszych trendów pracowniczych w 2021 r. – ocenia Mikołaj Zając, prezes Conperio, ekspert rynku pracy

Większość pracodawców w walce o pozyskanie pracowników stara się zapewnić podwładnym dodatkowe korzyści. Pewne benefity są dziś wręcz społecznie oczekiwane – np. karnety do obiektów sportowych czy też dodatkowa, prywatna opieka medyczna. Z punktu widzenia np. absencji chorobowej nie mają one jednak większego znaczenia dla pracodawcy. Z badań prowadzonych przez Conperio, największej polskiej firmy doradczej zajmującej się problematyką absencji, wynika iż brakuje korelacji powiązanej z ilością i jakością benefitów, a wskaźnikiem zwolnień chorobowych. Mikołaj Zając, prezes Conperio, ekspert rynku pracy komentuje najpopularniejsze trendy pracownicze w 2021 roku oraz pokrótce charakteryzuje każdy z nich. 

1.Opieka medyczna

Jednym z najpopularniejszych benefitów pozapłacowych jest prywatna opieka medyczna. Co ciekawe w przypadku mniejszych miejscowości ma dość odległe miejsca świadczenia usług i niski poziom zaufania. Częstym problemem prywatnej opieki zdrowotnej jest pewnego rodzaju bariera psychologiczna w korzystaniu z niej. Pracownicy wolą korzystać z pomocy lekarzy, których znają i do których mają blisko. Stopień wykorzystania tej usługi oscyluje na poziomie ok 20%. Czyli 20% osób posiadających możliwość skorzystania z tej usługi, faktycznie to robi. Odsetek korzystających rośnie wraz z wielkością miasta oraz stanowiskiem. 

2.Karnety sportowe

Karnety do obiektów sportowych – są mile widziane i częściej wykorzystywane przez pracowników, zarówno mężczyzn jak i kobiety. Przy tego rodzaju benefitach, warto przeanalizować jednak strukturę firmy – stopień wykorzystania tej formy premiowania spada bowiem np. wraz ze średnią wieku pracowników.

3.”Owocowe czwartki”

Stosunkowo nowym trendem są bonusy w skrócie nazywane „owocowymi dniami tygodnia”. Ten rodzaj premiowania dorobił się jednak złej opinii – często podawany jako przykład niezrozumienia potrzeb pracowników. W naszej praktyce spotkaliśmy się z pewnego rodzaju alternatywą – w bardzo gorące letnie dni, pracodawca zapewniał swoim pracownikom lody – mrożone sorbety i podobne. Spotkało się to z entuzjastycznym przyjęciem.

4. Systemy kafeteryjne

Coraz popularniejszą alternatywą do premii „owocowych” są rozwijające się systemy kafeteryjne. W działaniu podobne do programów lojalnościowych prowadzonych przez supermarkety – pracownicy mogą wymienić zgromadzone przez siebie punkty na produkty i usługi, których faktycznie potrzebują – od bonów zakupowych, po m.in. lekcje angielskiego dla dzieci. Jeśli chodzi o benefity pozapłacowe, ta forma jest najlepsza. Przy okazji pracodawca nie naraża się na oskarżenia o niezrozumienie potrzeb swoich pracowników.

5. Dofinansowania

Wśród innego rodzaju udogodnień oferowanych przez pracodawców jest jeszcze wiele innych – np. darmowy transport do i z pracy, preferencyjne ceny na zakładowych stołówkach, zniżki na zakupy w sklepach firmowych itp. Jeden z pracodawców, z którym współpracujemy jako Conperio umożliwia uzyskanie do 40 000 zł dofinansowania na dowolny cel szkoleniowy – bez względu na jego ewentualną przydatność w pracy. Okazuje się jednak, że niewiele osób z niego korzysta.

W praktyce rodzaj benefitu powinien być dostosowany do potrzeb pracowników. Przełożeni powinni zadać sobie pytanie: jakiego rodzaju cel mają mieć podejmowana działania? Zbudowanie przewagi konkurencyjnej na rynku pracy? Obniżenie wskaźnika absencji? Poprawienie wizerunku i postrzegania pracodawcy? Chęć zrobienia „czegoś miłego” dla pracowników? Oferując dodatkowe bonusy pracodawca powinien się upewnić, że jego pracownicy faktycznie je docenią i będą z nich korzystać. Bez weryfikacji ich przydatności może się bowiem okazać, iż firma realizuje program, który nikomu nie przynosi żadnych korzyści. Warto pamiętać, że jeżeli pracownicy nie identyfikują się z firmą i nie wyznają filozofii jej marki, w takiej sytuacji nie pomogą nawet systemy premiowe. Nie mogą one przysłonić przedsiębiorcom “płacenia” pracownikom w kompetencjach, a także dawania im możliwości rozwoju w określonej perspektywie czasu.

***

O CONPERIO

Conperio to największa i najbardziej doświadczona w problematyce absencji chorobowej firma konsultingowa na polskim rynku. Conperio zajmuje się audytem, doradztwem i kompleksowym zarządzaniem problemem absencji chorobowej. Nowoczesne rozwiązania Conperio gwarantują klientowi pełną kontrolę nad podejmowanymi działaniami, które są indywidualnie dopasowywane do danego zakładu pracy z uwzględnieniem jego specyfiki. Działania firmy prowadzone są wielopłaszczyznowo – od analizy sytuacji wyjściowej u pracodawcy i porównania jej z innymi firmami z branży i/lub regionu, przez badanie czynników wpływających na poziom absencji chorobowej, aż po działania terenowe oraz analizę przyczyn w oparciu o opinie pracowników i zgłoszone przez nich sugestie. Misją firmy jest dostarczanie pracodawcom obiektywnej informacji o absencjach pracowniczych w celu ich efektywnego obniżenia.