Audi RS 3 Limousine pobiło rekord Pętli Północnej

7:40,748 minuty – z takim czasem nowe Audi RS 3 Limousine zostało najszybszym modelem segmentu aut kompaktowych testowanym na Pętli Północnej toru Nürburgring. Kierowca wyścigowy Frank Stippler pobił poprzedni rekord okrążenia w tej klasie o 4,64 sekundy. Do osiągnięcia rekordowego czasu przyczynił się przede wszystkim torque splitter zapewniający w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego między kołami tylnej osi.

Przed wyjazdem na tor mechanicy Franka Stipplera musieli jedynie dostosować ciśnienie w oponach Pirelli P Zero „Trofeo R” semi-slick do warunków panujących na drodze. „Nie mamy nieograniczonych możliwości, by bić taki rekord” – powiedział Stippler. „Dlatego w dniu, w którym to robimy, zawsze trzeba trochę dołożyć, szczególnie jeśli chodzi o ciśnienie w oponach, bo to wpływa również na funkcjonowanie torque splittera. Udało się i to był niesamowity dzień dla wszystkich”.

Podstawą dla osiągnięcia tego rekordu było zgodne współdziałanie najlepszych rozwiązań technicznych. Po raz pierwszy w historii w nowym Audi RS 3 zastosowano torque splitter. Rozdziela on płynnie moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami, wykorzystując do tego po jednym elektronicznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym na każde koło tylnej osi. Podczas dynamicznej jazdy torque splitter zwiększa wielkość momentu obrotowego docierającego do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu, które jest wówczas bardziej obciążone. Oznacza to, że na lewych łukach torque splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koło, na prawych łukach na lewe tylne koło, a podczas jazdy na wprost – na oba koła. Dzięki temu RS 3 jeszcze lepiej wchodzi w zakręty i precyzyjniej podąża za kątem skrętu kierownicy.

Konfigurację samochodu uzupełniają opony Pirelli P Zero „Trofeo R” typu semi-slick, które po raz pierwszy znalazły się w opcjonalnym wyposażeniu fabrycznym, ceramiczny układ hamulcowy z przodu oraz sportowe zawieszenie RS plus z adaptacyjną kontrolą amortyzatorów. Indywidualnie i w sposób ciągły dostosowuje ono funkcjonowanie każdego z amortyzatorów do warunków drogowych, sytuacji na drodze i trybu pracy wybranego w systemie Audi drive select. Tryb RS Performance wyposażony jest w dwa ustawienia dla różnych torów wyścigowych – jedno zapewnia komfort na nierównych torach, takich jak Nordschleife – Pętla Północna, gdzie liczy się minimalizacja pionowych wzbudzeń przy zachowaniu wysokiej dynamiki bocznej, a drugie to sportowe ustawienie dla równych torów, takich jak Hockenheimring. Dzięki ceramicznemu układowi hamulcowemu i adaptacyjnemu zawieszeniu legendarny pięciocylindrowy silnik o dużej mocy montowany w RS 3 osiąga maksymalną prędkość 290 km/h – najwyższą w swoim segmencie. Audi RS 3 jest również najlepsze w swojej klasie w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h: osiąga je w 3,8 sekundy.

Źródło: audi.pl

Translate »