Graficzna ewolucja polskiego rynku książki

Atrakcyjne grafiki, uszlachetnienia okładek oraz żywe kolory – wydawnictwa kładą coraz większy nacisk na edytorską jakość wydawanych książek. Jest o co walczyć, bo jak wynika z danych Biblioteki Narodowej, polski rynek książek wciąż rośnie.

Rocznie w Polsce publikuje się niemal 3,5 razy więcej tytułów niż na początku istnienia III Rzeczypospolitej – to wnioski wypływające z corocznego raportu Biblioteki Narodowej. Nie ulega jednak wątpliwości, że rynek wydawniczy znacznie się zmienia, a coraz większe znaczenie przywiązuje się do wizualnej wartości publikacji.

– W ostatnich latach wyraźnie wzrasta świadomość wydawców – komentuje Hanna Mirska-Grudzińska, założycielka i redaktorka naczelna wydawnictwa Marginesy. – Staramy się wydawać książki w jak najlepszy sposób, to znaczy przejrzyście, zaskakująco, na ładnym papierze, z dobrymi okładkami. Nie chodzi o wydanie publikacji na lśniącym papierze kredowym, tylko o to, aby czymś zwrócić uwagę czytelnika – dodaje.

W podobnym tonie wypowiada się Michał Młynarczyk, Professional Print Product Manager w Canon Polska: – Jako producent maszyn drukarskich spotykamy się z coraz większym zapotrzebowaniem drukarń na możliwości różnego rodzaju uszlachetnień i uatrakcyjnień współcześnie wydawanych książek. Na szczęście możliwości techniczne są dziś niemal nieograniczone – mówi Młynarczyk.

„Łatwo wytknąć złą książkę”

Jeśli więc przykuć uwagę czytelnika – to czym? Jak przekonują przedstawiciele branży, najważniejsza jest okładka, bo to na nią pada wzrok potencjalnego klienta. Jednak im dalej w książkę, tym więcej liter, a wtedy także nie można spocząć na laurach.

– Jako księgarz zauważam ogromny wzrost jakości wydawanych pozycji, ich szaty graficznej, rodzaju papieru, okładki, zastosowanych fontów. Dzisiaj książka jest nośnikiem wartościowych treści, ale bywa też po prostu bardzo ładnym przedmiotem. Duża część wydawców przywiązuje do tego aspektu ogromną rolę – mówi Piotr Ślężak, właściciel księgarni Bookarest…

Cały materiał w czasopiśmie Świat Poligrafii Professional wydanie listopadowe.

Źródło: Canon

za printnews.pl