IAA Mobility: przyjazne dla klimatu rozwiązania dla wszystkich rodzajów mobilności – w obszarze elektromobilności Bosch generuje sprzedaż na poziomie ponad miliarda euro

Fot. Bosch

Sprzedaż systemów wspomagania kierowcy wzrośnie o 40 procent

  • Volkmar Denner, prezes zarządu Robert Bosch GmbH: „Elektromobilność stanie się dla nas podstawową działalnością, a mobilność bez CO2 obszarem wzrostu”
  • Stefan Hartung, członek zarządu i prezes sektora Mobility Solutions: „Oczekuje się, że do 2035 r. 60 procent wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów na świecie będą stanowiły samochody elektryczne”
  • Rozwój biznesu: obroty w obszarze mobilności rosną o 10 procent
  • Obiecujące nowe obszary: Bosch jest liderem na rynku systemów wspomagania kierowcy i rozwija się szybciej niż rynek elektromobilności
  • Nowość: na targach IAA Bosch prezentuje pierwszy kabel do ładowania samochodów elektrycznych bez skrzynki sterowniczej
Fot. Bosch
Monachium, Niemcy – W obszarze elektromobilności żadna inna firma nie oferuje tak wielu opcji jak Bosch: od rowerów elektrycznych po maszyny budowlane, od chipów z węglika krzemu po wstępnie zintegrowane moduły e-osi. To się opłaca: w obszarze elektromobilności Bosch rośnie dwa razy szybciej niż rynek i w tym roku wygeneruje ponad miliard euro ze sprzedaży. Ten biznes wciąż nabiera tempa: do 2025 roku sprzedaż ma wzrosnąć pięciokrotnie. „Elektromobilność stanie się dla nas podstawową działalnością, a mobilność bez CO2 obszarem wzrostu. Zamieniamy wyzwania w możliwości – tak działamy w Bosch” – powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu Bosch na targach IAA Mobility 2021 w Monachium. Te obszary wzrostu obejmują również zautomatyzowaną jazdę. Wspomaganie kierowcy to podstawa wszystkich poziomów zautomatyzowanej jazdy. Bosch rozwija się szybciej niż rynek – na poziomie 40 procent. Dobra pozycja firmy w obszarach elektromobilności i zautomatyzowanej jazdy pomaga jej skutecznie utrzymać się na rynku naznaczonym kryzysem związanym z pandemią Covid, niedoborami chipów i jeszcze szybszą transformacją sfery mobilności. Przychody ze sprzedaży w sektorze Mobility Solutions wzrosną w tym roku o 10 proc. „Bosch jest liderem technologicznym, a to oznacza sukces biznesowy” – powiedział Denner.

Jazda elektryczna – przełom, dzięki zaawansowanej technologii Bosch

Elektromobilność będzie kolejnym rozdziałem w historii sukcesu firmy Bosch. Dzięki wstępnym inwestycjom o łącznej wartości 5 miliardów euro oraz najbardziej efektywnym na rynku rozwiązaniom w zakresie elektrycznego napędu, dokonuje się przełom. Tylko w tym roku inwestycje wyniosą kolejne 700 milionów euro. Bosch postrzega siebie jako proaktywną firmę, która kształtuje przyszłość. „Przygotowujemy się na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne na całym świecie. Spodziewamy się, że 60 procent wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów w 2035 r. będzie elektrycznych” – powiedział dr Stefan Hartung, członek zarządu i prezes sektora Mobility Solutions. Rowery z napędem elektrycznym Bosch są dowodem na to, że dzięki swojej innowacyjności firma od dziesięciu lat kreuje rynek e-Bike. Docelowo, Bosch chce kształtować cały rynek z zakresu mobilności. „Musi być przyjazna dla klimatu, ale musi też być przystępna cenowo i atrakcyjna, nie tylko w świetle ambitnych celów wyznaczonych przez UE” – dodał Denner. „Tylko w ten sposób ludzie i towary pozostaną mobilni również w przyszłości”. Aby to osiągnąć, Bosch oferuje na całym świecie przyjazne dla klimatu rozwiązania dla wszystkich rodzajów mobilności, zgodnie z wymogami politycznymi. Bosch inwestuje nie tylko w akumulatorowe układy napędowe, ale także w układy napędowe z ogniwami paliwowymi i angażuje się w projekty dla klientów w Chinach, Stanach Zjednoczonych i Europie. W Chinach jeżdżą już pierwsze ciężarówki z rozwiązaniami technicznymi Bosch.

Fot. Bosch

Technika Bosch ułatwia ludziom codzienne życie. Podczas jazdy elektrycznej decydującą rolę odgrywa ładowanie. W Monachium Bosch prezentuje nowy uniwersalny kabel do ładowania samochodów elektrycznych. Posiada zintegrowane systemy sterowania i bezpieczeństwa oraz adaptery do wtyczek typu 2 i domowych. Nawet podczas ładowania z gniazdka 230 V może obejść się bez zwykłej skrzynki typu In-Cable Control Box, co oznacza, że waży mniej niż trzy kilogramy – około 40 procent mniej niż konwencjonalne kable ze skrzynkami sterującymi. W celu ułatwienia kierowcom ładowania pojazdów, Bosch zapewnia im dostęp do aplikacji, w której znajdą ponad 200 000 punktów ładowania, a także zapłacą za ładowanie w szybki i prosty sposób.

Fot. Bosch

Autonomiczna jazda – Bosch oferuje wszystko z jednego źródła

Sterowniki, czujniki, sztuczna inteligencja: portfolio Bosch zawiera wszystkie elementy umożliwiające zautomatyzowaną jazdę, a firma zatrudnia około 5000 inżynierów pracujących nad wszystkimi poziomami jej rozwoju. Należą do nich nie tylko rozszerzone funkcje wspomagania, które pozwalają kierowcy zdjąć ręce z kierownicy. Dzięki rozwiązaniom Bosch możliwe są już całkowicie bezobsługowe funkcje jazdy. „Projekt pilotażowy Bosch z dziedziny zautomatyzowanego parkowania samochodu ustanowił standardy w Niemczech i Stanach Zjednoczonych” – powiedział Denner. Bosch współpracuje już z Mercedes-Benz i innymi partnerami nad wdrożeniem tej funkcji na parkingu na lotnisku w Stuttgarcie. Nowy Mercedes-Benz Klasy S to pierwszy na świecie samochód produkowany seryjnie, w którym zastosowano niezbędne do tego rozwiązania. Aby pojazdy bez kierowcy, sterowane za pomocą smartfona, mogły przemieszczać się do zarezerwowanego miejsca parkingowego, Bosch wyposaża garaż m.in. w zamontowane na stałe kamery. Oczekuje się, że do 2025 r. pojawi się kolejne 1000 takich garaży. Biorąc pod uwagę wszystkie korzyści związane z komfortem, Bosch postrzega automatyzację jazdy przede wszystkim jako rozwiązanie, które może zapewnić większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Bosch był pionierem wprowadzając na rynek systemy – od elektronicznej kontroli uślizgu po automatyczne hamowanie awaryjne – i nadal wprowadza rozwiązania mające na celu zapewnienie bezwypadkowej jazdy. Jednocześnie firma dostarcza innowacyjne oprogramowanie, które stanowi podstawę inteligencji, jaką muszą mieć samochody. „Nawet w przypadku mobilności przyszłości zdominowanej przez oprogramowanie, nasza głęboka wiedza na temat systemów będzie zaletą: Bosch czuje się równie dobrze w świecie elektroniki pokładowej, jak i Internetu Rzeczy, z którym samochody będą połączone” – powiedział Denner.

Fot. Bosch

Połączona z siecią jazda – Bosch myśli nie tylko o samochodach

Zgodnie z tym, co Bosch przewidział już dziesięć lat temu, w pojazdach coraz większą rolę odgrywa oprogramowanie. W przyszłości oprogramowanie będzie równie ważne, jak osiągi czy efektywność napędu. Bosch aktywnie kształtuje tę zmianę. Firma jest do tego dobrze przygotowana: prawie połowa pracowników działu R&D w sektorze Mobility Solutions to programiści. Nawet rower staje się częścią internetu, czego dowodem jest nowa aplikacja Bosch eBike Flow. Umożliwia ona między innymi aktualizację oprogramowania w podzespołach. Ponadto integracja oprogramowania staje się coraz ważniejsza: również tutaj Bosch ma niezbędną wiedzę specjalistyczną. Przykładem są komputery informacyjno-multimedialne: do 2025 r. ich moc obliczeniowa i złożoność oprogramowania podwoją się. Bosch zapewnia niezawodną interakcję różnych modułów oprogramowania. Co więcej, jeśli chodzi o łączność sieciową, pomysły firmy wykraczają daleko poza samochody. „Bosch to nie tylko samochody, ale także fabryki i domy. Jak żadna inna firma, możemy łączyć ze sobą różne domeny za pomocą sieci” – powiedział Hartung. Od kwietnia tego roku modele Mercedes-Benz wyposażone w asystenta głosowego MBUX pełnią również funkcję centrum dowodzenia dla aplikacji Smart Home Bosch. Wystarczy komenda głosowa z fotela kierowcy, aby skontaktować się z inteligentnym domem i wyłączyć światła, otworzyć rolety i regulować ogrzewanie. Wszystko to pokazuje, że technika Bosch toruje drogę do mobilności, która jest zrównoważona, bezpieczna i ekscytująca.