InPost – lider wśród platform dostaw dla e-commerce w Europie – opublikował wyniki finansowe za 2020 rok. Przychody wzrosły o 104% do 2,53 mld zł, EBITDA o 184% do 994 mln zł, marża EBITDA wzrosła o ~ 1100 pb do 39,3%, a skorygowany poziom EBITDA zwiększył się o 186% do 1,00 mld zł. W tym okresie wydatki inwestycyjne wzrosły o 68% do 537 mln zł, a wolne przepływy pieniężne zwiększyły się dziesięciokrotnie – do 380 mln zł. Spółka zakończyła rok z dźwignią finansową pro-forma netto na poziomie 2,4x.
W 2020 roku InPost zwiększył wolumen przesyłek o 115% do 310 mln, a sieć Paczkomatów® wzrosła o 47% do 12.254 maszyn. Łączna liczba skrytek w Polsce wzrosła o 78%, do prawie 1,5 mln, wdrożono system bezdotykowych odbiorów z Paczkomatów i zwrotów bez etykiet – dzięki rewolucyjnej aplikacji InPost Mobile, która ma już 6 mln użytkowników. InPost realizował strategię przyspieszonej ekspansji międzynarodowej, ze wzrostem wolumenu w Wielkiej Brytanii o 400% w czwartym kwartale 2020 (rok do roku).
„Pandemia COVID-19 przyspieszyła strukturalne zmiany w kierunku gospodarki cyfrowej – tym samym InPost miał świetny rok 2020. Podjęliśmy wiele działań, aby wzmocnić naszą ogólnoeuropejską strategię rozwoju i osiągnęliśmy znakomite wyniki finansowe. Przychody wzrosły ponad dwukrotnie, skorygowany poziom EBITDA przekroczył 1 mld zł, a wolne przepływy pieniężne wzrosły dziesięciokrotnie, podczas gdy wciąż zwiększaliśmy inwestycje w Polsce i Wielkiej Brytanii. Liczba przesyłek zwiększyła się ponad dwukrotnie, sieć Paczkomatów® także rosła dynamicznie i wprowadziliśmy liczne innowacje – jak nasza aplikacja mobilna, bezdotykowy odbiór paczek czy zwroty bez etykiet. Ta niezwykła dynamika utrzymywała się nadal na początku 2021 roku, stąd zakładamy dalsze znaczące wzrosty. Paczkomaty® są najbardziej ekologiczną formą dostawy – w ciągu roku zmniejszyliśmy emisję CO2 w porównaniu do tradycyjnych form dostawy o 180.000 ton, jednocześnie redukując ruch uliczny i poziom hałasu. W odpowiedzi na wiele wyzwań, jakie COVID-19 postawił przed naszymi społecznościami, Paczkomaty® InPost szybko stały się najbezpieczniejszą formą odbioru przesyłek dla kilkudziesięciu milionów konsumentów – dzięki zdalnemu otwieraniu skrytek. Od początku 2021 roku osiągnęliśmy również dwa ważne kamienie milowe. Po pierwsze, udany debiut na giełdzie EURONEXT Amsterdam i zakończoną sukcesem największą w historii ofertę publiczną polskiej firmy na europejskim rynku kapitałowym. Po drugie, ogłosiliśmy planowane przejęcie Mondial Relay – co przyspieszy naszą międzynarodową ekspansję, zapewniając obecność na jednym z największych rynków e-commerce w Europie. W połączeniu z szybkim rozwojem w Wielkiej Brytanii, będziemy wiodącą w Europie platformą dostaw dla e-commerce umożliwiającą odbiór przesyłek poza adresem odbiorcy. Chciałbym szczególnie podziękować naszym pracownikom za ich poświęcenie i pasję, a także naszym klientom, partnerom i inwestorom za ich stałe wsparcie. Dzięki naszym wspólnym wysiłkom i jasnej misji z optymizmem patrzymy w przyszłość” – podkreśla Rafał Brzoska, prezes InPost.
W styczniu 2020 roku InPost z sukcesem sfinalizował IPO i rozpoczął na giełdzie EURONEXT Amsterdam notowania pod symbolem „INPST”. Ze względu na duże zainteresowanie inwestorów zapisy na akcje zostały skrócone. Całkowity wyemitowany i pozostający w obrocie kapitał zakładowy składa się z 500.000.000 akcji zwykłych. Liczba akcji zwykłych w ofercie obejmującej pełne wykonanie Opcji Dodatkowego Przydziału wyniosła 201.250.000, co stanowi 40,3% ogólnej liczby akcji.
InPost planuje akwizycję Mondial Relay, wiodącej francuskiej platformy dostaw przesyłek e-commerce, za ok. 565 milionów euro (ok. 2,6 mld zł). Tym samym InPost znacząco rozszerzy zakres działalności, przyspieszając rozwój międzynarodowy oraz umocni swoją pozycję jako wiodącego gracza na europejskim rynku dostaw dla e-commerce. Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu opinii Rady Pracowniczej Mondial Relay oraz pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych. Finansowanie pomostowe transakcji w okresie 365 dni zapewni konsorcjum siedmiu banków. Spółka zakłada, że zamknięcie transakcji nastąpi do końca drugiego kwartału 2021 roku. W okresie 12 miesięcy 2020 Mondial Relay uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości 437 mln euro oraz wypracował około 60 mln euro EBITDA.
Perspektywa 2021
Prognozy dotyczące segmentu międzynarodowego uwzględniają wpływ pro-forma planowanego nabycia Mondial Relay.
Grupa Kapitałowa Inpost S.A. (z uwzględnieniem spodziewanego wpływu pro-forma z nabycia Mondial Relay)
Mln zł, chyba że określono inaczej |
FY 2020A |
FY2021E |
FY2020A (pro-forma) |
FY 2021E (pro-forma) |
Liczba Paczkomatów |
12,254 |
16.5-18.5 tys. |
12,254 |
16.5-18.5 tys. |
Wolumen paczek (w milionach) |
310 |
445-465 |
441 |
615-645 |
Przychody |
2,532 |
3,460-3,610 |
4,498 |
5,665-5,910 |
Skorygowana marża EBITDA |
39.7% |
Niskie 40% |
28.3% |
Niskie 30% |
Nakłady inwestycyjne |
537 |
700-745 |
609 |
850-945 |
Konwersja gotówki |
38% |
Średnie 40% |
43.8% |
Średnie 40% |
Segment Polska
Rok finansowy 2020A |
Rok finansowy 2021E |
|
Liczba Paczkomatów (#) |
10776 |
14,500-15,500 |
Wolumen / wzrost liczby przesyłek paczkomatowych |
247,2 milionów |
45-50% r / r |
Wolumen / wzrost liczby przesyłek kurierskich |
60,6 milionów |
25-30% r / r |
Paczkomaty – przychody/wzrost |
1815,3 mln zł |
40-45% r / r |
Przesyłki do domów – przychody/wzrost |
634,9 mln zł |
25-30% r / r |
Skorygowana marża EBITDA |
41,7% |
43-45% |
Nakłady inwestycyjne |
509,1 mln zł |
600-625 mln zł |
Segment międzynarodowy (z uwzględnieniem spodziewanego wpływu pro-forma nabycia Mondial Relay)
Rok finansowy 2020A |
Rok finansowy 2021E (pro forma) |
|
Liczba Paczkomatów (#) |
1478 |
2000-3000 |
Wolumen przesyłek |
2,2 milionów |
180-195 milionów |
Całkowite przychody – rynki zagraniczne |
17,7 mln zł |
2260-2380 mln zł |
Skorygowana marża EBITDA |
(249%) |
Kilkanaście |
Nakłady inwestycyjne |
27,4 mln zł |
250-320 mln zł |
Przegląd finansowy i operacyjny za rok finansowy 2020
Mln zł, chyba że określono inaczej |
Rok finansowy 2020 |
Rok finansowy 2019 |
Wzrost rok do roku |
Przychody |
2532,1 |
1242,6 |
104% |
W tym: Polska |
2514,4 |
1235,6 |
103% |
W tym: Rynki zagraniczne |
17,7 |
7,0 |
153% |
EBITDA |
994,3 |
350,1 |
184% |
W tym: Polska |
1038,4 |
375,6 |
176% |
W tym: Rynki zagraniczne |
(44,1) |
(25,5) |
|
Marża EBITDA |
39,3% |
28,2% |
+ 1110 pb |
Skorygowana EBITDA |
1004,4 |
351,8 |
186% |
W tym: Polska |
1048,5 |
377,3 |
178% |
W tym: Międzynarodowe |
(44,1) |
(25,5) |
|
Skorygowana marża EBITDA |
39,7% |
28,3% |
+ 1140 pb |
Nakłady inwestycyjne |
536,5 |
319,7 |
68% |
% przychodu |
21,2% |
25,7% |
|
Wolne przepływy gotówkowe (FCF) |
379,8 |
34,9 |
988% |
Konwersja gotówki |
38% |
10% |
|
Dźwignia finansowa netto |
2,4x |
2,2x |
Paczkomaty i wolumeny paczek
Rok finansowy 2020 |
Rok finansowy 2019 |
Wzrost rok do roku |
|
Liczba Paczkomatów |
12254 |
8352 |
47% |
Polska |
10776 |
7186 |
50% |
Międzynarodowe |
1478 |
1166 |
27% |
Całkowity wolumen paczek (w milionach) |
310,0 |
144,0 |
115% |
Doręczenia do paczkomatów – Polska |
247,2 |
103,1 |
140% |
Doręczenia kurierskie |
60,5 |
40,4 |
50% |
Rynki zagraniczne |
2,2 |
0,5 |
340% |
Przychody i inne dochody operacyjne
Mln zł, chyba że określono inaczej |
Rok finansowy 2020 |
Rok finansowy 2019 |
Wzrost rok do roku |
Polska |
2514,4 |
1235,6 |
103% |
Segment Paczkomatów |
1815,3 |
776,4 |
134% |
Segment doręczeń kurierskich |
634,9 |
420,1 |
51% |
Inne |
66,8 |
71,4 |
(6)% |
Eliminacja międzysegmentowa |
(2,7) |
(32,3) |
|
Rynki zagraniczne |
17,7 |
7,0 |
153% |
RAZEM |
2532,1 |
1242,6 |
104% |
Zysk brutto
Mln zł, chyba że określono inaczej |
Rok finansowy 2020 |
Rok finansowy 2019 |
Wzrost rok do roku |
Polska |
1333,0 |
560,1 |
138% |
Marża brutto (%) |
53,0% |
45,3% |
1,230 pb |
Segment Paczkomatów |
1074,0 |
418,9 |
156% |
Marża brutto (%) |
59,2% |
54,0% |
520 pb |
Segment doręczeń kurierskich |
198,3 |
106,6 |
86% |
Marża brutto (%) |
31,2% |
25,4% |
580 pb |
Inne |
62,1 |
50,2 |
24% |
Eliminacja międzysegmentowa |
(1,4) |
(15,6) |
|
Rynki zagraniczne |
(9,8) |
(7,4) |
|
Marża brutto (%) |
(55,4%) |
(105,7%) |
|
RAZEM |
1323,2 |
552,7 |
139% |
Marża brutto (%) |
52,3% |
44,5% |
780 pb |
EBITDA
Mln zł, chyba że określono inaczej |
Rok finansowy 2020 |
Rok finansowy 2019 |
Wzrost rok do roku |
Polska |
1038,4 |
375,6 |
176% |
Marża EBITDA (%) |
41,3% |
30,4% |
1090 pb |
Rynki zagraniczne |
(44,1) |
(25,5) |
nieistotne |
Marża EBITDA (%) |
nieistotne |
nieistotne |
|
RAZEM |
994,3 |
350,1 |
184% |
Marża EBITDA (%) |
39,3% |
28,2% |
Podsumowanie przepływów pieniężnych i wydatków inwestycyjnych
Mln zł, chyba że określono inaczej |
Rok finansowy 2020 |
Rok finansowy 2019 |
Wzrost rok do roku |
EBITDA |
994,3 |
350,1 |
184% |
Zmiany w kapitale obrotowym |
(78,0) |
4,5 |
|
Wolny przepływ gotówkowy z działalności operacyjnej |
916,3 |
354,6 |
153% |
CAPEX |
(536,5) |
(319,7) |
68% |
Wolne przepływy gotówkowe (FCF) |
379,8 |
34,9 |
988% |
Współczynnik konwersji wolnych przepływów pieniężnych |
38% |
10% |
Bilans
Mln zł, chyba że określono inaczej |
Rok finansowy 2020 |
Rok finansowy 2019 |
Wzrost rok do roku |
Dług pro-forma |
2535,1 |
894,9 |
183% |
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty |
139,4 |
113,0 |
24% |
Dług pro-forma netto |
2395,7 |
781,9 |
206% |
Dźwignia finansowa pro-forma netto |
2,4x |
2,2x |
InPost S.A („InPost”) to wiodąca platforma dostaw dla e-commerce. Założony w 1999 roku przez Rafała Brzoskę w Polsce, InPost posiada sieć Paczkomatów® w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, a także świadczy usługi kurierskie i fullfilment dla sprzedawców e-commerce w Polsce. W 2020 roku InPost obsłużył 249 milionów przesyłek za pośrednictwem Paczkomatów®, współpracując z ponad 26000 e-sprzedawców. Strategicznie umiejscowiony w szybko rozwijającym się ekosystemie e-commerce, korzysta ze sprzyjających trendów rynkowych – co pozwala na szybkie wdrażanie nowych maszyn. Paczkomaty® InPost zapewniają konsumentom tańszą, elastyczną, wygodną, przyjazną dla środowiska i bezdotykową opcję dostawy. Dzięki temu InPost tworzy najbardziej ekologiczne rozwiązanie dostaw dla handlu elektronicznego – dostawa do Paczkomatów® redukuje emisję CO2 o dwie trzecie w porównaniu z dostawami kurierskimi na obszarach miejskich i aż o 90% na obszarach wiejskich. Ponadto pozwala na zmniejszenie zatorów komunikacyjnych, a także zapewnienie wygodniejszego rozwiązania w zakresie dostarczania paczek konsumentom w trybie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i bez konieczności oczekiwania na przesyłkę w domu. Wysoce wydajna infrastruktura IT i szybkie wdrażanie nowych technologii stanowią podstawę działalności i rozwoju InPost. Aplikacja mobilna InPost „InPost Mobile” to jedna z najpopularniejszych aplikacji w Polsce z 6 mln aktywnych użytkowników.
Więcej informacji na: www.inpost.pl; www.inpost.eu