Lean Management w praktyce – sukces Toyoty przykładem dla biznesu

W trakcie wyczekiwanej przez biznes konferencji „Bliżej Doskonałości”, eksperci od wykorzystywania Lean Managementu podzielili się z uczestnikami tajnikami skutecznego wykorzystania tej strategii w praktyce. Światowej sławy autorytet w tej dziedzinie, Michael Balle na przykładzie sukcesu Toyoty dowodził, że Lean jest kompletną strategią biznesową.

Olbrzymi sukces konferencji „Bliżej Doskonałości”, która odbyła się w warszawskim hotelu Marriott, to kolejny dowód na niezwykle szybko rosnącą popularność Strategii Lean w Polsce. Lean ma swoje korzenie w słynącej z optymalizacji procesów i przemyślanego działania Japonii. To tam w połowie XX wieku, w niewielkiej wówczas firmie Toyota, urodził się ten sposób zarządzania. Dziś Toyota jest światowym liderem rynku motoryzacyjnego, a Lean Management jest wykorzystywany z sukcesami na całym świecie. Pomaga zarówno małym przedsiębiorstwom, jak i wielkim koncernom z przeróżnych sektorów rynków, takich jak usługi, logistyka, transport czy opieka medyczna. W warszawskim hotelu Marriott zebrało się kilkaset osób, chcących zgłębiać leanowe tajniki oraz pójść w ślady skutecznych liderów, umiejętnie wprowadzających tę strategię w życie.


Prześwietlenie Strategii Lean
Wydarzenie, prowadzone przez dziennikarza Igora Sokołowskiego, rozpoczęło się od wystąpienia Tomasza Bereźnickiego o uczeniu się jako warunku niezbędnym w drodze do doskonałości. Ekspert z firmy DPC Polska kładł nacisk na stały rozwój przedsiębiorstw i umiejętne identyfikowanie strat w procesie produkcyjnym – to kluczowy czynnik rozwoju, niezależnie od tego czy dane przedsiębiorstwo dostarcza klientom samochody, książki, usługi medyczne, czy też coś jeszcze innego. – Sukces organizacji jest możliwy, gdy zarówno pracownicy jak i liderzy są gotowi na zmiany, eksperymenty i naukę. Droga do doskonalenia się może być wyboista, ale powinna być świadoma i konsekwentna – podkreślał Tomasz Bereźnicki.
Uczestnicy konferencji mieli okazję poznać Lean Management od każdej strony: poza zaprezentowanym przez Bereźnickiego podejściem przez pryzmat edukacji, eksperci opisywali dążenie do doskonałości pod kątem kompleksowości, digitalizacji, różnorodności, precyzji, przywództwa czy ciągłego usprawniania. Największe wrażenie zrobił zgodnie z przewidywaniami wykład Michaela Balle*. Autor bestsellerów na temat Lean, coach dyrektorów generalnych i charyzmatyczny mówca poprowadził wykład pod hasłem „Lean Strategy. Kultura uczenia się sposobem na budowanie przewagi konkurencyjnej”. Francuz na przykładzie Toyoty dowodził, że lean jest i dla wielu innych firm może być kompletną strategią biznesową.
– Firmy odnoszące sukces to te rozwiązujące właściwe problemy. Lean to umiejętność odnajdywania tych właściwych problemów (z reguły to te trudne, którymi nikt nie chce się zająć), wspólne zrozumienie ich wagi i dalej formułowania ich w sposób, który jest zrozumiały dla wszystkich i wreszcie wypracowywania rozwiązań – eksperymentowania i podejmowania prób w przypadku niepowodzeń. Dla sukcesu Toyoty kluczowa jest elastyczność lokowania budżetu i elastyczność linii produkcyjnych tak, aby na końcu doprowadzić do satysfakcji klienta, którego zadowolenie jest najwyższym priorytetem. Zapytany o to jak Lean wpłynął na jego prywatne życie, guru Strategii Lean Michael Balle swoje wystąpienie spuentował mówiąc: Zrozumiałem, że mój sukces zależy od ludzi wokół mnie. Nie miałem o tym pojęcia zanim nie zająłem się Lean.


Pomocni praktycy biznesu
Żeby zdobyć w swoich branżach takie doświadczenie jak pozostali prelegenci, na przykład prezes zarządu Arriva w Polsce Piotr Halupczok, czy odpowiedzialny za globalny rozwój programu lean w firmie Electrolux Jerzy Kuśnierz, trzeba przepracować wiele lat na kierowniczych stanowiskach. Doświadczeni eksperci chętnie dzielili się jednak wiedzą z uczestnikami, wprowadzając ich w tajniki swojej pracy zawodowej i umiejętnego wykorzystania narzędzi, które daje Strategia Lean. Dzięki ich wiedzy można było się na przykład dowiedzieć, jak w ich przedsiębiorstwach doskonalono funkcjonowanie tzw. gemby. To japońskie słowo w Lean Managemencie oznacza miejsce wykonywania rzeczywistej pracy przynoszącej konkretną wartość dla klienta. I tak w przedsiębiorstwie produkcyjnym będzie to hala, w której wytwarzane są dobra, a w przychodni gabinet lekarski.
Krzysztof Stencel odpowiedzialny za wprowadzania strategii lean w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi mówił o tym, że: – Za wprowadzeniem lean managmentu w naszym zakładzie stała chęć zwiększenia innowacyjności i zaangażowania wśród pracowników. Proces ten był trudny głównie ze względu na wojskową specyfikę zakładu, w którym ciężko o przyznawanie się do błędów. Nie łatwe było też stawienie czoła mocno zakorzenionym przyzwyczajeniom zaawansowanej wiekowo załogi. Ostatecznie jednak projekt przyniósł imponujące efekty pozwalając na redukcje czasu obsługi śmigłowców trafiających do zakładu o 30%.


Mniej marnotrawstwa!
Dzięki konferencji „Bliżej Doskonałości” polscy menedżerowie i dyrektorzy, którzy z zainteresowaniem słuchali prelekcji, mają szansę stać się skuteczniejsi w działaniu, a ich przedsiębiorstwa zyskają przewagę konkurencyjną. Strategia Lean pomaga nie tylko w rozwijaniu zespołów i budowie nowej kultury organizacji, ale przede wszystkim prowadzi do zmniejszania marnotrawstwa – czasu i energii zużywanej w przedsiębiorstwie na wykonywanie czynności, które w żaden sposób nie prowadzą do szybszego czy lepszego wytwarzania i dostarczania klientowi produktów.

– Wielu liderów nie zdaje sobie sprawy, jak tak naprawdę przebiega proces produkcji w ich firmach. Tylko odpowiednie zidentyfikowanie i nazwanie jego elementów pozwala na rozwój, w którym eliminowane są czynności zbędne i czasochłonne. Pamiętajmy jednak, że wprowadzanie Strategii Lean to jest misja polegająca na stałym monitorowaniu sytuacji, uczeniu się i wyciąganiu wniosków – podkreślał Szymon Stadnik Dyrektor Centrum Operacyjnego Szwajcarskiej grupy outsourcingowej FRISTA w Polsce.

Konferencja „Bliżej doskonałości” była dla przedsiębiorców ciekawym forum wymiany doświadczeń, a także wyborną okazją do poszerzenia swojej wiedzy z zakresu umiejętnego zarządzania. Filozofia Lean Managementu w ostatnich latach staje się coraz bardziej popularna w Polsce i na świecie, ze względu na to, że umożliwia precyzyjne zidentyfikowanie miejsc w firmie, których usprawnienie przyniesie wymierne korzyści.

* Michael Balle – światowej sławy ekspert w dziedzinie transformacji Lean, założyciel Institut Lean France, konsultant globalnych matek takich jak: Renault, Faurecia, Alstom, BNP Paribas, doradca dyrektorów generalnych największych międzynarodowych przedsiębiorstw i współautor bestsellerowych powieści biznesowych poświęconych transformacjom Lean – „Kopalnia złota” i „Dyrektor firmy jako Lean Manager”. 17 października w Warszawie na konferencji „Bliżej doskonałości” promować będzie swoją najnowszą książkę – „Strategia Lean”.

O DPC
DPC to najbardziej doświadczona firma wdrożeniowa na polskim rynku, wspierająca rozwój przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych z różnych sektorów gospodarki. DPC zajmuje się wprowadzaniem kompleksowych zmian w kulturze i organizacji pracy w oparciu o model Strategii Lean – budowanie kultury ciągłego uczenia i rozwijania się pracowników (Learning Culture). Działania firmy są prowadzone wielopłaszczyznowo – od oceny potencjału przedsiębiorstwa, poprzez wyznaczenie kierunków długoterminowego rozwoju, aż po wdrożenie zmian pozwalających na rozwijanie oraz utrzymanie nowych standardów. Dzięki rozwiązaniom proponowanym przez doświadczonych ekspertów DPC, klienci firmy otrzymują narzędzia umożliwiające ciągłe mierzenie efektywności pracy, szybką identyfikację potencjalnych zagrożeń oraz usprawnienie komunikacji wewnętrznej, skutkujące osiąganiem przewagi konkurencyjnej na rynku. Misją DPC jest motywowanie pracowników do eksperymentowania i kwestionowania, myślenia kategoriami wartości dodanej i eliminowania marnotrawstwa, co wiąże się z całkowitą zmianą dotychczasowej kultury i organizacji pracy.
DPC zostało założone przez Tomasza Bereźnickiego, od 20 lat usprawniającego procesy zarządzania w firmach z różnych branż (General Electric, FRISTA Retail Business Center, Capgemini, Infosys, BZ WBK, Raiffeisen Polbank, Deutsche Bank, PKP Intercity, czy ARRIVA). Partnerami w DPC są: Mariusz Drewnowski, ekspert w prowadzeniu warsztatów i treningów z zastosowania narzędzi Lean, realizator szeregu projektów wdrożeniowych dla polskich i międzynarodowych firm motoryzacyjnych, kolejowych, logistycznych i produkcyjnych oraz Piotr Rybotycki wieloletni członek zarządów czołowych przedsiębiorstw transportowych i logistycznych (PKP Intercity, DB Schenker Rail, Koleje Śląskie, RE Alloys). Wykorzystując swoje bogate doświadczenie, pełnią oni rolę uznanych ekspertów w dziedzinie efektywnego zarządzania zespołami i budowy konkurencyjności przedsiębiorstw.

KontaktPolub nas na Facebooku