Napęd na wszystkie koła w pojazdach MAN TGE od teraz dostępny także w wersjach o dmc do 5,5 ton

Stały napęd na wszystkie koła z rozkładem siły dostosowanym do aktualnego obciążenia Optymalna zdolność do poruszania się w terenie przy dużym obciążeniu użytkowym Szeroki zakres zastosowania, między innymi w straży pożarnej, do obsługi zadań komunalnych, a także w caravaningu


Nowe warianty TGE są już gotowe do produkcji. MAN oferuje teraz indywidualnie skonfigurowane pojazdy z napędem na wszystkie koła o całkowitej masie dopuszczalnej w przedziale od 3,0 do 5,5 ton. Dotychczasowy program lekkich samochodów dostawczych z napędem na wszystkie koła w wersji podwozia, furgonu lub minibusu został teraz rozszerzony o pojazdy o maksymalnej masie dopuszczalnej od 5,0 do 5,5 ton, zaprojektowane przez MAN wspólnie z austriacką firmą Oberaigner. Są one przeznaczone głównie do stosowania w straży pożarnej, jako pojazdy ratunkowe i techniczne, transportery komunalne, pojazdy budowlane, ale także jako sprawnie poruszające się w terenie samochody kempingowe i małe busy wymagające dużego obciążenia.

Wspólną cechą nowych pojazdów o maksymalnej masie dopuszczalnej od 5,0 do 5,5 ton jest stały system napędu na wszystkie koła obejmujący jednostopniowy napęd osi przedniej i zainstalowaną między osiami trzywałkową przekładnię różnicową zapewniającą rozkład sił odpowiednio do obciążenia (mechanizm różnicowy Torsen). W przypadku zmniejszenia trakcji na jednej z osi następuje automatycznie, bez opóźnień przesłanie większego momentu obrotowego na drugą oś.

Podstawę adaptacji stanowią produkowane seryjnie furgony TGE i podwozia TGE z napędem tylnym, osią tylną o przełożeniu 4,7 do 1, kołami bliźniaczymi i najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym o pojemności skokowej 2,0 litrów i mocy 130 kW (177 KM) oraz momencie obrotowym 410 Nm. Dostępne są, między innymi: sześciostopniowa manualna skrzynia biegów i ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów oraz rozstawy osi 3.640 lub 4.490 milimetrów. Furgony TGE mogą być wyposażone także w pojedyncze ogumienie super single.

Instalacja napędu na wszystkie koła nie wymaga podniesienia poziomu pojazdu, dzięki czemu wysokość schodka przy wejściu pozostaje niezmieniona, co stanowi istotną zaletę, między innymi, w przypadku ambulansów i małych busów. Opcjonalnie możliwe jest jednak podniesienie poziomu pojazdu o 30 mm w celu zwiększenia prześwitu nad ziemią.

Mimo adaptacji obciążenie użytkowe pozostaje niemal w pełni utrzymane, gdyż system napędu na wszystkie koła zwiększa masę własną pojazdu jedynie o ponad 30 kilogramów. I tak na przykład pojazd TGE o całkowitej masie dopuszczalnej 5,5 ton z pojedynczą kabiną, krótkim rozstawem osi i silnikiem o mocy 177 KM zapewnia doskonałe obciążenie użytkowe wynoszące ponad 3.370 kilogramów.

Dzięki rozszerzonej ofercie pojazdów z napędem 4×4 MAN Truck & Bus zapewnia swoim klientom jeszcze większe możliwości odpowiedniego dopasowania konfiguracji pojazdu do konkretnego przeznaczenia. Dotychczasowa oferta napędu na wszystkie koła w segmencie vanów kończyła się na maksymalnej masie dopuszczalnej 4 ton. Nadal będzie to inteligentny system napędu na wszystkie koła, który w momencie spadku trakcji reaguje automatycznie w ciągu 0,084 sekundy, zmieniając normalny pojazd z napędem przednim w pojazd napędzany na wszystkie koła.

Źródło: https://www.truck.man.eu/