Polacy kupują online mniej odzieży, więcej jedzenia i artykułów spożywczych

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 zmienia nawyki zakupowe Polaków. Coraz częściej szukają produktów w internecie. Czasowo zamknięte sklepy stacjonarne sprawiły, że część klientów zrobiła zakupy po raz pierwszy w sieci. Znacząco wzrosło zainteresowanie e-commerce. Jednak jak wynika z badania Wonga Polska, wśród osób, dla których ten kanał nie jest nowością, widać spadek konsumpcji wielu produktów.

Pay for goods by credit card through a smartphone in a coffee shop.

Więcej jedzenia, mniej odzieży

Pandemia, czasowe zamrożenie części gospodarki oraz powszechność pracy zdalnej znacząco wpłynęły na sprzedaż w internecie. Nie zawsze jednak tylko w postaci wzrostów, ponieważ osoby, które jeszcze przed jej wybuchem chętnie robiły zakupy w sieci, teraz ograniczają konsumpcję. Jak wynika z przeprowadzonego przez Kantar badania Wonga Polska „Cyfrowe zwyczaje Polaków”, aż 36 proc. ankietowanych przyznało, że kupuje mniej ubrań przez internet niż rok temu – to największy spadek.

Tylko 7 proc. rzadziej w sieci nabywa sprzęt RTV/AGD, a 5 proc. kosmetyki. Natomiast 9 proc. badanych zmawia mniej jedzenia i artykułów spożywczych, 3 proc. alkohol i buty.

Co istotne, 6 proc. ankietowanych odpowiedziało, że kupuje mniej produktów ze wszystkich kategorii w porównaniu do zeszłego roku. Po prostu ograniczyło swoje wydatki.

– Jak pokazują wyniki badania, większość wzrostów w sektorze e-commerce może być spowodowana napływem nowych klientów, którzy ze względu na czasowe zamknięcie sklepów stacjonarnych lub ograniczenia sanitarne, poszukiwali nowych miejsc do robienia zakupów. W przypadku osób chętnie korzystających z usług online widać jednak zmniejszoną konsumpcję wielu kategorii dóbr, co może wynikać z ogólnej sytuacji gospodarczej i niepewności na rynku pracy – zauważa Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga Polska.

Znaczące wzrosty dotyczą natomiast zamawiania jedzenia i artykułów spożywczych. Więcej tego typu produktów kupuje blisko co trzeci (32 proc.) ankietowany. 8 proc. osób częściej nabywa w sieci także chemię, a 3 proc. książki.

 

Najpopularniejsze kategorie zakupowe Polaków

 

W porównaniu do ubiegłego roku, widać spadki w kategoriach produktów, jakie ankietowani najczęściej zamawiają przez internet. Z 54 do 45 proc. spadły zakupy kosmetyków, które rok temu były najpopularniejszym rodzajem produktów kupowanych w sieci –  wynika z badania Wonga Polska. Na drugim miejscu znajdują się książki i gry (to spadek o 5 proc. rok do roku). 32 proc. wskazało że kupuje obecnie w sieci sprzęt RTV, to nieco mniej niż rok temu, 25 proc. – sprzęt AGD (o 11 proc. mniej niż rok wcześniej).

– Patrząc na osoby, dla których zakupy w internecie nie są nowością, to podobnie jak w całej gospodarce widać spadek konsumpcji. I to praktycznie w każdej kategorii produktów. Teraz, po odmrożeniu większości sklepów stacjonarnych część osób może z powrotem do nich wrócić. Jednak nie ulega wątpliwości, że pewna grupa konsumentów po „wypróbowaniu” kanału online będzie z niego korzystać już stale, co w konsekwencji jeszcze bardziej przyspieszy rozwój sprzedaży produktów i usług w sieci – podsumowuje Aneta Gergont-Gałązka z Wonga Polska.

—————————————————————————————————————————

O wonga.com

 

Wonga jest częścią Grupy KRUK. Specjalizuje się w pożyczkach internetowych i jest liderem branży finansów online. Firma działa w Polsce od kwietnia 2013 roku. Wdraża innowacyjne rozwiązania w zakresie consumer finance. Swoją ofertę kieruje do świadomych konsumentów, potrafiących zarządzać swoim budżetem i dbających o płynność finansową. Wonga zapewnia im wygodny dostęp online do produktów finansowych, konkurencyjnych w stosunku do oferty banków. Wonga ko centruje się na sprzedaży pożyczek ratalnych, które już dziś stanowią 90 proc. jej portfela.

 

Jako pierwsza firma pożyczkowa na polskim rynku podpisała umowę z Biurem Informacji Kredytowej w zakresie wymiany informacji na temat rzetelnych płatników. Firmę wyróżnia oferta, która wynagradza klientom terminowe spłaty.

 

Wonga wierzy w praktyczną i efektywną edukację finansową. W 2015 r. firma uruchomiła platformę edukacyjną Kapitalni.org, której celem jest dostarczanie użytkownikom wiedzy finansowej w przyjazny sposób. Kapitalni.org są częścią Program Korzyści Wonga, który premiuje rzetelnych i pogłębiających swoją wiedzę z zakresu finansów klientów. Za ukończenie 10 kursów albo ścieżki edukacyjnej na platformie Kapitalni.org, klienci mogą otrzymać 10 zł zwrotu kosztów swojej aktywnej pożyczki w Wonga.

Nota metodologiczna

Badanie zostało zrealizowane w maju 2020 roku na panelu internetowym Kantar Millward Brown. Badanie objęło grupę 200 osób w wieku od 20 do 55 lat, korzystających z internetu, posiadających internetowe konto w banku, aktywnie z niego korzystających oraz nieodrzucających możliwości wzięcia w przyszłości pożyczki. Badanie przeprowadzono metodą CAWI.

KontaktPolub nas na Facebooku