Ponad dwie trzecie Polaków kupuje komputery i akcesoria komputerowe w sieci

Polacy przyzwyczaili się już do zakupów online. Udział internetowych konsumentów stale rośnie, jednak ich popularność zależy jeszcze od kategorii produktów. Pandemia i lockdown przyśpieszyła ten trend. Komputery i akcesoria komputerowe są domeną sieci, ponieważ ponad dwie trzecie ankietowanych kupuje te produkty właśnie w internecie – wynika z badania Wonga Polska. Najczęściej ze względu na wygodę, korzystniejszą ofertę i możliwość przeczytania opinii innych użytkowników.

Wonga Polska od blisko roku analizuje zachowania zakupowe Polaków w sieci w ramach badania „Cyfrowe Zwyczaje Polaków”. Sprawdza m.in. jakie kategorie produktów konsumenci najczęściej kupują online i dlaczego wybierają właśnie ten kanał.

Sprzęt komputerowy kupujemy w sieci

Większość badanych w sieci zamawia komputery i akcesoria komputerowe, jednak ścieżka zakupowa nie zawsze jest taka sama. Część klientów kupuje sprzęt w jednym miejscu, inni wolą sprawdzić dany produkt zarówno online, jak i stacjonarnie, zanim ostatecznie wydadzą pieniądze.

Najpopularniejszą ścieżką, którą wybiera blisko co trzeci ankietowany, są zakupy wyłącznie online. Klient szuka informacji w sieci, tam znajduje najlepszą ofertę i kupuje – wynika z badania Wonga przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown. 19 proc. najpierw poszukuje informacji o produkcie w internecie, a po wybraniu konkretnego sprzętu udaje się do sklepu stacjonarnego i tam kupuje.

Co szósty ankietowany w pierwszej kolejności szuka ciekawej oferty w sieci, gdy ją znajdzie idzie do sklepu stacjonarnego, żeby zobaczyć sprzęt „na żywo”, po czym ostatecznie zamawia online. Podobna liczba ankietowanych zaczyna z kolei od znalezienie i obejrzenia interesującego produktu w punkcie handlowym, który następnie zamawia w sieci – po znalezieniu najkorzystniejszej oferty. Co dziesiąty badany najpierw radzi się znajomych, a później kupuje rekomendowany przez nich produkt w sieci lub stacjonarnie. W punkcie handlowym szuka informacji i ostatecznie kupuje tylko 6 proc.

– Coraz chętniej kupujemy w sieci. W przypadku sprzętu komputerowego, niezależnie od ścieżki, aż 65 proc. z nas ostatecznie zamawia go w internecie. Stacjonarnie robi to 30 proc. Warto jednak podkreślić, że aż 19 proc. osób szuka wcześniej informacji o produktach w sieci, a 5 proc. radzi się znajomych. Oznacza to, że łącznie aż 84 proc. badanych korzysta z internetu w trakcie zakupu komputera lub akcesoriów komputerowych – zauważa Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga.

Wygodniej i taniej

Zakupy w internecie mają wiele zalet, w zależności od kategorii produktów. W przypadku sprzętu komputerowego jest to przede wszystkim wygoda, na którą wskazało blisko 80 proc. ankietowanych. Drugą najpopularniejszą zaletą internetu jest korzystniejsza oferta (65 proc.) – wynika z badania Wonga. Zdaniem 64 proc. ankietowanych mocną stroną zakupów online jest możliwość przeczytania opinii innych użytkowników.

Ponad połowa badanych uważa również, że oferta  komputerów i akcesoriów komputerowych w sieci jest bardziej przejrzysta i czytelniejsza oraz daje możliwość szybkiego zwrotu lub reklamacji.

– Wygoda i oszczędność czasu, korzystniejsza i lepiej opisana oferta oraz możliwość przeczytania opinii innych to aspekty, które bardzo często dominują w cyklu naszego badania. Zwłaszcza ta pierwsza zaleta jest coraz bardziej doceniana. Jeszcze w czerwcu, na wygodę i oszczędność czasu wskazało 64 proc. badanych, w sierpniu było to już 70 proc. a teraz aż 79 proc. Związane jest to prawdopodobnie z rosnącą popularnością zakupów online i zdobywanych doświadczeń. Coraz częściej korzystamy z tego kanału i wyraźnie dostrzegamy, jaka jest to oszczędność. Gdy nie musimy przemieszczać się po zakorkowanych ulicach i przeczesywać sklepowych półek, ponieważ  potrzebne rzeczy możemy kupić siedząc wygodnie w fotelu – podsumowuje Aneta Gergont-Gałązka z Wonga.

—————————————————————————————————————————

O wonga.com

Wonga jest częścią Grupy KRUK. Specjalizuje się w pożyczkach internetowych i jest liderem branży finansów online. Firma działa w Polsce od kwietnia 2013 roku. Wdraża innowacyjne rozwiązania w zakresie consumer finance. Swoją ofertę kieruje do świadomych konsumentów, potrafiących zarządzać swoim budżetem i dbających o płynność finansową. Wonga zapewnia im wygodny dostęp online do produktów finansowych, konkurencyjnych w stosunku do oferty banków. Wonga ko centruje się na sprzedaży pożyczek ratalnych, które już dziś stanowią 90 proc. jej portfela.

Jako pierwsza firma pożyczkowa na polskim rynku podpisała umowę z Biurem Informacji Kredytowej w zakresie wymiany informacji na temat rzetelnych płatników. Firmę wyróżnia oferta, która wynagradza klientom terminowe spłaty.

Wonga wierzy w praktyczną i efektywną edukację finansową. W 2015 r. firma uruchomiła platformę edukacyjną Kapitalni.org, której celem jest dostarczanie użytkownikom wiedzy finansowej w przyjazny sposób.Kapitalni.org są częścią Program Korzyści Wonga, który premiuje rzetelnych i pogłębiających swoją wiedzę z zakresu finansów klientów. Za ukończenie 10 kursów albo ścieżki edukacyjnej na platformie Kapitalni.org, klienci mogą otrzymać 10 zł zwrotu kosztów swojej aktywnej pożyczki w Wonga.

Nota metodologiczna

Badanie zostało zrealizowane we wrześniu 2020 roku na panelu internetowym Kantar Millward Brown. Badanie objęło grupę 159 osób w wieku od 20 do 55 lat, korzystających z internetu, posiadających internetowe konto w banku, aktywnie z niego korzystających oraz nieodrzucających możliwości wzięcia w przyszłości pożyczki. Badanie przeprowadzono metodą CAWI.