Samoobsługowe myjnie bezdotykowe – przyszłościowy biznes

Producenci samoobsługowych myjni bezdotykowych nie odczuli kryzysu związanego z pandemią. Brak konieczności zatrudnienia obsługi, bezpieczeństwo i automatyzacja procesów zarówno obsługowych oraz technologicznych sprawiły, że był to biznes, w który przedsiębiorcy chętnie lokowali swój kapitał.

Eurowash, liczący się na europejskim rynku producent myjni bezdotykowych zanotował więc w minionym roku aż 20-procentowy wzrost przychodów, pomimo znaczącego spadku miesięcznych obrotów w okresie wiosennego lockdownu.

  Wyhamowanie w kwietniu było bardzo ostre. Zadziałał efekt szoku, cała gospodarka nagle stanęła, przyszłość rysowała się bardzo niepewnie. Ale w drugiej połowie roku wszystko zaczęło wracać do ustalonego trybu. I w rezultacie udało nam się osiągnąć zakładane zyski – mówi Sylwester Załuska, właściciel Eurowash.

Wywodząca się z Sobolewa koło Białegostoku firma sprzedaje i instaluje samoobsługowe myjnie nie tylko w Polsce, ale też na 10 rynkach zagranicznych, między innymi na Litwie, Łotwie, Estonii, Białorusi oraz Słowacji. Aktualnie w Europie Środkowej działa ponad 300 myjni, które wyszły z podbiałostockiego zakładu. Nawet w tym trudnym 2020 roku Eurowash wybudował ich o 25 proc. więcej niż w 2019. A perspektywy są optymistyczne. Dlaczego?

– W myjniach samoobsługowych chodzi o jak największe ograniczenie udziału ludzi przy ich prowadzeniu i maksymalnej automatyzacji wszystkich czynności. W dzisiejszych realiach taki biznes jest bezpieczniejszy, odporniejszy na zawirowania związane z pandemia – wyjaśnia Andrzej Możejko, dyrektor operacyjny Eurowash. – W tym sektorze walczymy też z konkurencją na innowacyjne technologie. 

Marka ma na tym polu osiągnięcia. Opatentowała metodę mycia turbopianą pod wysokim ciśnieniem w systemie hybrydowym. Firma Eurowash jako pierwsza wprowadziła do myjni bezdotykowych technologię ogrzewania stanowisk mycia z elektroniczną regulacją temperatury AIH i opcją obniżania parametrów w nocy, co pozwala właścicielom myjni oszczędzić na kosztach ogrzewania.

W minionym roku zwiększyliśmy jeszcze nakłady na działania badawczo-rozwojowe i utworzyliśmy w firmie dział B+R – dodaje Andrzej Możejko. – Mamy nadzieję, że przyniesie to wymierne korzyści w kolejnych latach.

Poza inwestycjami w innowacyjne rozwiązania Eurowash rozwija także infrastrukturę. Rozbudowuje halę produkcyjną, by sprostać rosnącej liczbie zamówień. W najbliższych miesiącach przewiduje zatrudnienie nowych pracowników na stanowiska spawacza i montażysty. Poszukuje też ludzi do obsługi serwisowej klientów i do działu logistyki.